Fellesdugnad 2024 - Felles verdier - Felles ansvar
Hytteforeningen inviterte til årets fellesdugnad. Det var mange oppgaver som skulle gjennomføres for å legge til rette for bedre sommer- og vinteraktiviteter, som forhåpentligvis vil være til glede for både hytteeiere, fastboende og besøkene i Engerdal Østfjell. Det var arbeidsoppgaver for alle.
Tid og sted: Lørdag 31.august fra kl 09:00 til 14:00, oppmøte ved parkeringsplassen i Vinterveien for de som ikke har fått annen beskjed.
Det var samling i gapahuken ved vannbassenget for de som ønsket det. Her blei det servert grillpølser og drikke fra kl. 1230.
Siden noe av arbeidet måtte gjøres med bruk av motorsag, ryddesag, annet ryddeutstyr og drill, var det derfor oppfordret til hyttefolk som disponerer slikt utstyr om å stille opp. Det ble lagt opp til elektronisk påmelding via skjema på mettsidene eller e-post/tlf til leder av dugnadfskomiteen. Det blei satt opp arbeidsgrupper som ble publisert. Da visste alle hva som skulle gjøres, og at nødvendig utstyr var tilgjengelig. Påmeldte fikk informasjon om sine arbeidsoppgaver.
Tusen takk til alle grunneiere som har gitt oss tillatelse for gjennomføring av dugnadsoppgavene.
Utførte oppgaver:
Nødvendig utstyr: Beis og pensler skaffes av dugnadskomiteen. Grillpølser og drikke orden av ansvarlig/deltagere.
Ansvarlig: Britt Dalby Bergset, 93 28 86 11
Deltagere: Berit Thorsrud(95 91 75 08), Liv Myhre
Oppmøtested: Oppmøte parkeringsplassen Vinterveien
Beise baksiden på informasjonstavlen i Vinterveien, samt benkene ved kulpen/skiløypa. Organisere grilling.
Nødvendig utstyr: Drill, sag, spisspade og spett
Ansvarlig: Arnt Otnes, 95 04 32 92
Deltagere: Svein Rune Limbodal(90 61 53 40), Rune Herje(91 11 96 77), Ove Magne Dufseth(97 16 02 21), Stein Terje Haug(91 33 58 23)
Oppmøtested: Oppmøte parkeringsplassen Vinterveien
Strekningen er i overkant av 100 m
Nødvendig utstyr: Drill og sag
Ansvarlig: Ole Kristian Vangerud, 91 82 65 30
Deltagere: Erik Kirkemo(48 27 32 09)
Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager
Strekningen er i overkant av 100 m
Nødvendig utstyr: Motorsag og grensag
Ansvarlig: Alf Eldar Bergset, 45 39 54 54
Deltagere: Sven Bjerke(91 35 99 51), Reidar Thorsrud(95 78 13 97)
Oppmøtested: Skikrysset ved vannbassenget
Basert på befaring og innspill er det som tidligere år behov for generell rydding. Det er viktig både med tanke på framkommelighet til løypemaskina samt opprettholde god sikt på plasser der dette er spesielt viktig for turløpernes sikkerhet.
For de strekningene som skal ryddes i år, er trær som skal felles merket med rød maling. Tillatelse fra berørte grunneiere er innhentet.
Nødvendig utstyr: Motorsag og grensag
Ansvarlig: Ronny Otten, 41 65 90 07
Deltagere: Kjell Erik Joten(40 46 11 34)
Oppmøtested: Skøytebanen Olabrenna
Basert på befaring og innspill er det som tidligere år behov for generell rydding. Det er viktig både med tanke på framkommelighet til løypemaskina samt opprettholde god sikt på plasser der dette er spesielt viktig for turløpernes sikkerhet.
For de strekningene som skal ryddes i år, er trær som skal felles merket med rød maling. Tillatelse fra berørte grunneiere er innhentet.
Nødvendig utstyr: Tømmersaks
Ansvarlig: Ole Kristian Skjelbæk, 90 08 44 46
Deltagere: Morten Sørensen(90 93 38 69)
Oppmøtested: Gapahuken mellom Vinterveien og vannbassenget
Bjørk som er felt i forbindelse med rydding av akebakken, må dras fram til veien som går forbi gapahuken. De fleste bjørkestammene er lette.
Nødvendig utstyr: Dugnadskomiteen kjøper inn beis og koster
Ansvarlig: Odd Erik Jordheim, 92 83 03 26
Deltagere: Lage Trangsrud(93 05 04 36)
Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager
Gapahuken på Olabrenna må beises og baksiden av det nye informasjonsskiltene
Nødvendig utstyr: Dugnadskomiteen kjøper inn beis og koster
Ansvarlig: Nina Midthun, 91 16 72 58
Deltagere: Jens Petter Hexeberg(98 25 74 07)
Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager
Det er fem sittebenker på Magnhildbrennskarven. Disse må beises.
Nødvendig utstyr: Motorsag og drill. Dugnadskomiteen skaffer skruer
Ansvarlig: Thorbjørn Ellefsen, 48 13 51 08
Deltagere: Roald Alsterberg(95 28 28 31)
Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager
Brua over Sagbekken er noe smal og må utbedres. Det er kjørt nødvendige materialer til brua.
Nødvendig utstyr: Spett, slager for stolper liten slaghammer. Ansvarlig skaffer utstyr.
Ansvarlig: Thorbjørn Ellefsen, 48 13 51 08
Deltagere: Rune Løchting(41 62 94 30), Erik Gjestvang(91 34 33 72)
Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager
Stolpene er kjørt ut i vinter og ligger på bakken der de skal settes opp. Stolper som er satt opp tidligere år ved hjelp av støttesteiner, skal rettes opp og forsøkt stikkes ned i bakken.
Nødvendig utstyr: Spade og krafser Ansvarlig skaffer utstyr.
Ansvarlig: Thorbjørn Ellefsen, 48 13 51 08
Deltagere: Deltagere: Rune Løchting(41 62 94 30), Erik Gjestvang(91 34 33 72)
Oppmøtested: Oppmøte i Elgtråkket(Solheim Hyttegrend) ved skiløypa
I bakken noen hundre meter etter Sagbekken har bekkeløpet tatt midten av skiløypetraseen. Forsøk å grave opp bekkenne slik at den går på siden av løypetrassen og lage en åpen stikkrenne på tvers i bunnen av bakken.
Nødvendig utstyr: Ryddesag
Ansvarlig: Per Sundby, 92 82 61 35
Deltagere: Kun ansvarlig
Oppmøtested: Parkeringsplassen Vinterveien
På begge sider av veien mellom Vinterveien og gapahuken, er det behov for å rydde småkratt inntill tre meter fra veikanten
Fullførte oppgaver i 2024
Arbeidet er utført av medlemmer i hytteforeningen fra Olabrenna, Østfjellet og Solheim Hyttegrend. Takk til Fjellservice Engerdl får lån av utstyr