Logo

Fellesdugnad 2025 - Felles verdier - Felles ansvar

Hytteforeningen inviterer til årets fellesdugnad. Det er mange oppgaver som skal gjennomføres for å legge til rette for bedre sommer- og vinteraktiviteter, som forhåpentligvis vil være til glede for både hytteeiere, fastboende og besøkene i Engerdal Østfjell. Det er arbeidsoppgaver for alle. Her ligger det en presentasjon med karthenvisninger og oppgaver tilsvarende under

Tid og sted: Lørdag 6.september fra kl 09:00 til 14:00, oppmøte ved parkeringsplassen i Vinterveien for de som ikke har fått annen beskjed.

Det blir samling i gapahuken ved vannbassenget for de som ønsker det. Her blir det servert grillpølser og drikke fra kl. 1100.

Siden noe av arbeidet skal gjøres med bruk av motorsag, ryddesag, annet ryddeutstyr og drill, er det derfor oppfordret til hyttefolk som disponerer slikt utstyr om å stille opp. Det blir lagt opp til elektronisk påmelding via skjema på denne siden(Knapp for Påmelding) eller e-post/tlf til leder av dugnadskomiteen(dugnad@engerdalhytteforening.no). Det blir satt opp arbeidsgrupper som blir publisert. Da vet alle hva som skal gjøres, og at nødvendig utstyr er tilgjengelig. Påmeldte får informasjon om sine arbeidsoppgaver.

Tusen takk til alle grunneiere som har gitt oss tillatelse for gjennomføring av dugnadsoppgavene.

Oppgaver:

Grilling

Nødvendig utstyr: Grillpølser, drikke etc, ansvarlig ta kontakt med Kjell Erik Joten.

Ansvarlig: Aase og Arne Windju, 91 15 33 93

Deltagere: Aase og Arne Windju, 91 15 33 93

Mannskapsbehov: 2 personer

Oppmøtested: Gapahuken ved vannbassenget

Legging av gangbane: Solheim Hyttegrend - Sagbekken

Nødvendig utstyr: Drill(torx 30) og motorsag.

Ansvarlig: Thorbjørn Ellefsen, 48 13 51 08

Deltagere: Ole Petter Holmen, Britt Neumann og Per Kristian Kneppe

Oppmøtested: Oppmøte: Servicehuset i Solheim Hyttegrend(Avkjøring fra Elgtråkket i venstre 90 graders sving)

Mannskapsbehov: 4 personer

Legge gangbane (ca 40 m fordelt på 3 steder) på sti fra Solheim hyttegrend til Sagbekken. De tre stedene er merket med veistikk. Materialer er kjørt ut på forhånd og dugnaden gjennomføres fredag 5. september

Produsere merkefliser for stier

Nødvendig utstyr: Pensler og maling er lagt fram. Ha med drill for borring av hull til festetråd. Sag for kapping/ skjæring av fliser er på stedet.

Ansvarlig: Kjell Erik Joten

Deltagere: Oddbjørn Flataker, Bjørn Kristiansen, Alf Eldar Bergset og Thorbjørn Ellefsen

Oppmøtested: Utsikten 9 hos Fjellservice Engerdal

Mannskapsbehov: 3-4 personer

Produsere og male blå merkefliser for stier i skogen, og røde fliser til merking av skiløyper. Oppgaven er fullført. Flisene og jerntråd legges ut i en kasse ved parkeringsplassen i Vinterveien.

Hognsjørunden - Sette opp og vedlikeholde merkestolper

Nødvendig utstyr: Spett(brekkjern til nød), liten slaghammer, sag/øks, liten krakk(kan lånes)

Ansvarlig: Svein Bjerke, 91 35 99 51

Deltagere: Kari Gautun, Anne og Svein Rune Limbodal(90 61 53 40)

Oppmøtested: Avstales med ansvarlig

Mannskapsbehov: 4 personer

Fornye maling av røde merkefliser, samt rette opp stolper som står på «halv tolv» eller falt ned. Noen merkestolper (ca 25) ble kjørt ut sist vinter og må settes opp. Stolper som ikke er spisse, må spisses. Fint å knuse stein og slå/ dytte nedi gullet som lages med spett/ brekkjern. Lurt å ha med en lett krakk som en kan stå på. Ta kontakt med Kjell Erik Joten for henting av maling og koster.

Hundskamprunden - Vedlikehold av løypestolper

Nødvendig utstyr: Spett(brekkjern til nød), liten slaghammer, sag/øks, liten krakk(kan lånes)

Ansvarlig: Oddbjørn Flataker (90 93 08 83)

Deltagere: Ole Christian Skjelbæk(90 08 44 46)

Oppmøtested: Avtales med ansvarlig

Mannskapsbehov: 2 personer

Rette opp stolper som har falt ned eller står på «halv tolv» .

Magnhildbrennskarvrunden - Vedlikehold av merkestolper

Nødvendig utstyr: Spett(brekkjern til nød), liten slaghammer, sag/øks, liten krakk(kan lånes)

Ansvarlig: Odd Erik Jordheim, 92 83 03 26

Deltagere: Frode Skaar(99 12 71 75), Hilmar Skaar(41 30 61 98)

Oppmøtested: Avtales med ansvarlig

Mannskapsbehov: 2-4 personer

Fint hvis dere går hele runden og noteter ting dere ser og fikser det som kan fikses på stedet. Sette opp merkestolper (ca 5) over Knulmyra, samt rette opp stolper som har falt ned eller står på «halv tolv». Sette opp to stolper for tilførselsløyper på Knulmyra og Nordskarven/Bendiks bru. Skiltene skrus opp i etterkant av dugnadskomiteen.

Befaring av rasteplasser/ benker

Nødvendig utstyr: Mobiltelefon og evntuell notatblokk

Ansvarlig: Toril og Morten Hanstad, 95 05 55 16

Deltagere: Toril og Morten Hanstad, 95 05 55 16

Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager

Mannskapsbehov: 2 personer

Befaring av rasteplasser/benker og registrere eventuelle behov for reparasjon og hvilke materialer som må kjøpes inn. Ta gjerne bilder med mobil og noter det som må gjøres

Beising av gapahuken ved Hundskampen

Nødvendig utstyr: Dugnadskomiteen kjøper inn beis og koster. Ta med to tenger for stramming av vaiere.

Ansvarlig: Mette Sveen, 907 26 811

Deltagere: Mette Sveen, 907 26 811

Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager

Mannskapsbehov: 2 personer

Beising av gapahuken ved Hundskampen og sjekke stramming på vaiere til gapahuken

Legging av gangbane Magnhildbrennskarven

Nødvendig utstyr: Motorsag og drill(torx 30). Dugnadskomiteen skaffer skruer

Ansvarlig: Ole Kristian Vangerud, 91 82 65 30

Deltagere: Per Kristian Kneppe(90 14 27 25), Erik Kirkemo(48 27 32 09), Jens Petter Hexeberg(98 25 74 07), Aage Nordby(92 83 69 94)

Oppmøtested: Avtales mellom ansvarlig/deltager

Legge to gangbaner a 20 meter. Den ene er 50/100 m før skiløypekrysset ved Magnhildbrennskarven, den andre er i skiløypetraseen mellom Magnhildbrennskarven og Olabrenna. Materilene inklusive skruer(torx30)er kjørt ut på forhånd

Merking og rydding av sti mellom Solheim og rundkjøring øst for Vesle Engern

Nødvendig utstyr: Motorsag, ryddesag, blå fliser, jernbindertråd og tang

Ansvarlig: Engerdal Stedsgruppe

Deltagere: Engerdal Stedsgruppe, Karl-Henrik Fossmann(EØH)

Oppmøtested: AGjennomføres av Engerdal Stedsgruppe som organiserer dette

Mannskapsbehov: 4 personer

Rydde og merke ny sti fra Solheim til rundkjøring øst for Vesle-Engeren. Dette er første parsellen på sti som vil gå opp til Østfjellet. Oppgaven gjøres i samarbeid med Engerdal stedsgruppe. Blå merkestikker er produsert på forhånd, og jernbindertråd for feste av merkestikkene er kjøpt inn. Hytteforeningen har komplett ryddesag med verneutsyr.

Kapping og kløyving av ved.

Nødvendig utstyr: Motorsag og øks

Ansvarlig: Navn og mobil

Deltagere: Navn og mobil

Oppmøtested: Parkeringsplass i Hovdveien rett ved Solheim seter

Mannskapsbehov: 3 personer

Det er felt noe bjørk i 180 graders svingen opp mot Hovdstøtan. Bjørka skal kappes, kløyves og pakkes. Dette blir ved til gapahuken ved Hovdstøtan.

Riving og reperasjon av bru i Falkeveien/ Tiurveien

Nødvendig utstyr: Ryddesag, motorsag, drill(torx 30) og skruer

Ansvarlig: Vidar Nordheim, 91179928

Deltagere: Magnus Kausland(91 81 02 71)

Oppmøtested: Falkeveien ved stien til Tiruveien(Solheim Hyttegrend)

Mannskapsbehov: 2 personer

Brua bør flyttes en til to meter lenger opp for å lage et kortere spenn og mindre bruk av materialer. Bærebjelkene kan gjenbrukes, men behov for nytt toppdekke. Materialer blir fraktet ut før dugnaden. Skruer ligger ved materialene.

Rydding av skiløypetrase fra Ørneveien til Ønrholbekken(gjerne til alpinbakken hvis tid nok)

Nødvendig utstyr: Grensag, motorsag, spisspade, spett, krafse

Ansvarlig: Svein Erik Korsnes, 90 72 62 02

Deltagere: Lars Kristian Fjell(91 16 66 40), Ingolf Lund(92 83 44 20)

Oppmøtested: Gruppa organiserer dette

Mannskapsbehov: 4 personer

Skjære ned kvister som henger over løypetraseen mellom Solheim hyttegrend og alpinbakken, samt fjerne småbusker som vokser opp. Videre er det et rør som er presset opp og dels ligger over bakken. Bekken er liten og røret kan graves helt opp og fjernes. Røret kan erstattes ved at det graves en litt dyp renne.

Merke sti fra Olabrenna til Kuholskarven videre til Femundstien.

Nødvendig utstyr: Merkesttikker og jernbindertråd

Ansvarlig: Svein Thore Telebon, 952 89 350

Deltagere: Bjarne Lie(92 66 02 39), Juliane Hildonen

Oppmøtested: Gruppen organiserer dette

Mannskapsbehov: 3 personer

Hytteforeningen ordner med merkestikker og tråd på forhånd(egen oppgave)

Legge gangbane på myra nord for Lauvbekken.

Nødvendig utstyr: Drill(torx 30), sag/motorsag

Ansvarlig: Kjell Erik Joten, 40 461 134

Deltagere: Eirik Solend(90 68 62 06), Leif Nordberg(97 95 69 36), Ronny Otten(41 65 90 07)

Oppmøtested: Gruppen organiserer dette

Mannskapsbehov: 4 personer

Materialer og skruer kjøres ut på forhånd

Fullførte oppgaver i 2025

  • Legging av klopp fra Sagbekken til sti opp til Moliskardet
  • Forlenging av klopp og stien mot kulpen(Lauvbekken)
  • Klopp over Lauvbekken ved kulpen
  • Rydding av skiløypetrasser i Solheim Hyttegrend
  • Produksjon av av nye skiløypestolper med fliser, samt utkjøring
  • Planleggingsmøter, samarbeid og befaring med Engerdal stedsgruppe angående merking av stier.
  • Reetablering av tjenesten for webkamera som viser Sølenfjellet
  • Utarbeidet og sendt inn søknader for støtte til hytteforeningens arbeid
  • Deltatt med egen stand på Engerdalsdagene
  • Innhenting av tilbud, kjøp og transport av materialer til klopplegging og gangbaner
  • Deltatt i møter med Destinasjon Femund Engerdal og Reiselivsledelsen

Arbeidet er utført av medlemmer i hytteforeningen fra Olabrenna, Østfjellet og Solheim Hyttegrend. Takk til Fjellservice Engerdal får lån av utstyr